موسیقی راک

l252850_logo_rock3-1.jpg

موسیقی راک

                    

 

یک سبک گسترده از موسیقی راک است که در اواسط تا اواخر دهه 1960 در انگلیس و ایالات متحده متولد شد.

اصطلاح "progressive rock" مترادف با "art rock"، "classical rock" و "symphonic rock" است.

از لحاظ تاریخی "art rock" برای توصیف حداقل دو نوع ارتباط اما متمایز از انواع موسیقی راک استفاده شده است.

اول progressive rock  است که به طور کلی شناخته شده و قابل درک است، و دوم به گروه هایی  اشاره میکند که حالت روانگردان و ضد فرهنگی  مانند هیپی (hippie) را به نفع رویکرد مدرنیست و آوانگارد(avant-garde) رد می کردند.  شباهت بین این دو اصطلاح این است که هر دو تلاشی انگلیسی محور برای بالا بردن سطوح جدیدی از اعتبار هنری موسیقی راک توصیف میکنند.

با این حال Art Rock  دارای تاثیرات تجربی یا پیشرو (آوانگارد) بوده است.

"prog" در دهه 1990 به عنوان یک اصطلاح مختصر ابداع شد, اما بعدها به یک الگو در بین هنرمندان تبدیل شد، و هم اکنون یک پالت رنگی گسترده تر از آنچه که توسط محبوب ترین باند های 1970 ترسیم کرده بودند کشیده شده است .

 "progressive pop"  نتیجه گروههای  (psychedelic) بود که استانداردهای پاپ را رها کردند و  آلات و تکنیکهای جدید تنظیم موسیقی که اغلب با موسیقی jazz، folk و یا classic  ترکیب می شد را بوجود آوردند.

شعر عمیق تر و شاعرانه تر,استفاده از تکنولوژی برای صداهای جدید, عناصر جدیدی بودند که به برچسب "progressive"  اضافه شدند، در نتیجه موسیقی به حالت "art" نزدیک شد و استودیو برعکس  صحنه کنسرت  تبدیل  به جایی برای تمرکز روی فعالیت های موسیقی شد، که نتیجه این کار موسیقی بوجود آمد  که  برای  لذت شنیدن بود نه  رقصیدن.

 Prog در اوایل و اواسط دهه هفتاد میلادی با افزایش پانک راک(punk rock) به شدت محبوب شد,وهم اکنون یکی از محبوب ترین سبکهای مطرح در دنیای موسیقی راک به حساب می آید.