موسیقی راک

l252850_logo_rock3-1.jpg

موسیقی راک

 

 

دیوید رابرت جونز  متولد ۸ ژانویه ۱۹۴۷ در لندن است. وی با نام هنری دیوید بویی (David Bowie) شناخته می‌شود.

او موسیقی‌دان، خواننده، تهیه‌کننده، آهنگ‌ساز، نقاش و بازیگر مشهور انگلیسی بود که در ۵ دهه جزو یکی از شخصیت‌های محبوب موسیقی عامه پسند بود .

او به خصوص در طول دههٔ ۷۰ به شهرت فراوانی دست پیدا کرد.سبک موسیقایی وی بر پایه "Art rock-Glam rock-pop-Electronic-Experimental" است.

بوی قبل از شروع کار حرفه ای خود به تحصیل در  رشته هنر ، موسیقی و طراحی پرداخته بود.

آهنگ ادیسه فضایی "space oddity"  بعد از انتشار آن در جولای 1969 به عنوان اولین از پنج  آهنگ برتر  جدول تک آهنگهای  انگلستان نائل آمد.

فعالیت بوی با نوآوری و فعالیت های ویدئویی در دهه 70 مشخص شد و موسیقی عامه‌پسند را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

دیوید همچنین یک بازیگر حرفه ای بود و تاکنون در چندین فیلم سینمایی حضور داشته.از جمله فیلم های وی "The Man  Who Fell to Earth 1976" ,"Mr. Lawrence 1983" و هنر نمایی در  فیلم " Nikola Tesla in The Prestige 2006" را میتوان اشاره کرد.

 

بویی در طول عمرش بیش از ۱۴۰ میلیون رکورد در سراسر جهان فروخت و در انگلستان موفق به دریافت ۹ گواهینامه آلبوم پلاتین، ۱۱ طلا و هشت نقره شد. در ایالات متحده هم پنج پلاتین و هفت گواهی‌نامهٔ طلا دریافت کرد.

 

در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۰۲ که توسط بی بی سی برای انتخاب "۱۰۰ بریتانیایی بزرگ تاریخ" صورت گرفت، دیوید بویی در جایگاه ۲۹ام قرار گرفت و در رده‌بندی مجله رولینگ استون در رده ۳۹ام جدول "۱۰۰ هنرمند بزرگ تاریخ موسیقی راک" و همچنین در رده ۲۳ام جدول بهترین "خوانندگان تمام دوران ها " ایستاد.

دیوید در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۶ پس از ماه‌ها مبارزه با سرطان در خانه خود در نیویورک درگذشت.