موسیقی راک

l252850_logo_rock3-1.jpg

موسیقی راک

                            

    Hawkwind Band 2013          Years Active:1969 to Present          

   Genre:Space Rock                            

 

 

موسیقی راک همواره یک پدیده ی غیر قابل پیش بینی  بوده است -این سبک از  اواخر دهه 1940 به طور مداوم دستخوش تغییر بوده و مفهوم خود را با توجه به احساسات و انرژی زمان بارها بروز کرده است.

بنابراین میتوان پیشبینی کرد که در آینده هم شاهد ساختارهای جنجال برانگیزتری از این نوع موسیقی باشیم.

همانطور که میدانید موسیقی راک به طور کلی به عنوان یک موسیقی  تاثیرگذار توسط گیتار الکتریکی، باس , درام ها  و معمولا همراه با اشعار مفهومی توسط یک یا چند خواننده تعریف میشود.

با نگاهی دقیق تر به تکامل راک می فهمیم که چگونه سبک  و ژانرهای مختلف در طی سال ها باعث پیشرفت آن شده است. 

 

اول از همه به پایه های  شکل گیری آن نگاهی بیندازیم:

 

[Rock's Origins [1940s-‘60s

ریشه های راک را در اواخر دهه 1940 پدیدار شد ، زمانی که سبک های محبوب روز مثل موسیقی کانتری و بلوز، به یک نوآوری جدید با کمک گیتار الکتریکی و  ضرب مداوم درام تبدیل شده بود. هنرمندان پیشگام  دهه 50 میلادی مانند چاک بری، به شدت بر ساختارهای بلوزی کلاسیک تکیه می کردند و در عین حال آن را  به عنوان نمایش هنرمندانه برگرفته از صدای طبیعت، نشان می دادند. موسیقی راک در جهت مخالف با موسیقی  پاپ در این دوران بود. حمله تهاجمی راک در این عرصه نشان داد که آزادی جنسی در موسیقی آن دوره کاملا محافظه کارانه پیش میرفته و خود تعریف دیگری از موسیقی دارد.

در اوایل دهه 60، پیروان بری، به ویژه Rolling Stones، دامنه های راک را گسترش دادند.آنها بوسیله  تک اجرایی , قادر به تولید آلبوم های ترانه شدند. سرانجام  تلاش و کش مکش های  Stones در رابطه با سبک موسیقی جدیدشان  راک را به سوی ارتفاعات فرهنگی جدیدی کشاند.

 

[Rock's Evolution [1970s

درحالی که موسیقی راک تبدیل میشد به  غالب موسیقی محبوب و مردمی، گروه های جدیدی ساخته شدند و با تمرکز بر نقاط قوت پیشینیان خود, شاخه های جدیدی را به قلمرو صوتی مردم اضافه کردند.

لد زپلین (Led Zeppelin) سبک راک را تیره تر و سنگین تر کرد. و در همان حین به یکی از محبوب ترین گروههای موسیقی دهه '70 'تبدیل شد. او  با کمک کردن به kick-start , یک سبک جدید  را به عنوان hard rock  یا heavy metal پایه گذاری کرد.

          

تقریبا در همان زمان، پینک فلوید عناصر روحانی و احساسی و ترتیبات پیچیده را به این موسیقی اضافه کرد، ساخت آلبوم های مفهومی با یک موضوع واحد و مشترک با هم دیگر گره خوردند تا تنها در یک  انتشار ,مجذوب واقع بشود. آلبوم هایی مانند "Dark Side of the Moon"  در میان اعتقادات مردم اعتبار پیدا کرد و باعث تولید و جنبش سبک  منحصر بفرد progressive rock شد.

در اواخر دهه هفتاد , گروه های پرمدعایی همچون hippie,پینک فلوید و گروه هایی مثل Sex Pistols و Clash , متوجه شدند که یک مقدار راک را ساده انگار تر بگیرند و عناصری را به سبک خود اضافه کنند,عناصری مثل :گیتار با صدای بلند-حالات خشن و آواز خشن.که مجموعه همه این عناصر باعث تولد سبک پانک(Punk) شد.
در حالی که هر سه جنبش در مسیر اصلی پذیرش و استقبال  مردمی بودند، سبک چهارم کمتر شناخته شده ای نیز درحال تولد بود  تا شکل خوبی را به خود بگیرد. سر و صدای ناموزون و غیر متعارف ادوات راک مانند دستگاه های درام عناصری بودند که در گروه های تازه واردی مانند Pere Ubu در حال شکل گیری بود.این گروه ها بعدها به پیشگامان صنعتی راک درآمدند که در آن دوران از محبوبیت گسترده برخوردار نبود اما الهام بخش دسته های موسیقی راک آینده شدند.
 
[Rock's Splintering [1980s
همانطور که دهه 80 آغاز میشد، mainstream rock در  حال ازدست دادن بخش تجاری اش  بود، نوای این سبک روبه کهنه گی میرفت ولی در عین حال چنین محیط راکدی  پتانسیل خلاقیت را هم در خودش حفظ کرده بود ,بنابراین زیر سبکها  شروع به حمایت از نفوذ دیرینه خود در این ژانر کردند.
با الهام گرفتن از موقعیت منحصر بفرد سبک پانک و آلت الکتریکی ,بندهای انگلیسی keyboard-driven  مثل دیپچ مود (Depeche Mode) سبک آوازی درون گرایانه تری را از خود نشان دادند,همچنین با ایجاد سبک post-punk موج جدیدی را در دنیای راک تعریف کردند.
در همین زمان، گروه های آمریکایی مانند R.E.M. عناصر post-punk را در کارهای خود اجرا میکردند،به تعدیل رساندن شعرهای درون گرایی با تنظیمات راک سنتی از ویژگی آنها بود. این گروه ها به دلیل محبوبیتشان در ایستگاه های رادیویی کالج، دوره دانشگاهی راک را پشت سر گذاشتند.
 در سال 1988 , alternative rock در مجله موسیقی Billboard , یک نمودار جدید خاص را , به طور قابل توجهی برای alternative rock ایجاد کرد و آن را را ضمیمه  سابقه فرهنگی خود کرد,این نشریه ها به طور طبقه بندی شده ای با عنوان  modern rock منتشر میشدند.برای اکثر طرفداران موسیقی،اصطلاحاتی مانند modern rock, alternative و  indie  ,روش های مشابهی برای توصیف این زیرسبک محبوب هستند .
 
(Rock's Re-Emergence (1990s-Present
با انتشار دومین آلبوم از گروه نیروانا به نام "Nevermind" در سال 1991، alternative rock را به موسیقی محبوب و برجسته تبدیل کرد. اما در حالی که گروه های دیگر به زودی به عنوان بخشی از جنبش به اصطلاح گرانج (ترکیب hard rock and punk) به وجود می آمدند، گروه های دیگری مانند Soundgarden، راه  را به دنیای  موسیقی alternative و mainstream rock باز می کردند.
 
اما با سانحه خودکشی Kurt Cobain ,قهرمان گروه نیروانا ,موسیقی alternative تا اواسط دهه شروع به از دست دادن درخشش خود کرد و صحنه برای  ظهور مجدد mainstream rock فراهم شد.
 
یکی از اولین بندهایی که برای بازگشت mainstream rock  سرمایه گذاری کرد , Limp Bizkit بود .این گروه, راک سنگین(hard rock) و رپ را به ترکیب جدیدی به نام rap-rock  عرضه کرد. گروههایی مانند استیند(Staind) و پادل آو مود(Puddle of Mudd), سبک Limp Bizkit را همچنان دنبال میکردند ,هرچند این گروه ها بیشتر تمرکزشان بر روی ملودی hard rock بود تا نشان دادن رپ .
 
در همان زمان، گروههایی در طول دوران پر موفق گرانج grunge(ترکیبی از سبک punk rock,alternative rock و heavy metal)رشد کرده بودند، ولی به راحتی در زیرسبک alternative قرار نمی گرفتند, اما رفته رفته در طول دهه 90 ,مخاطبان خاص خود را پیدا کردند مانند گروه Red Hot Chili Peppers. علاوه بر این، گروه هایی که از خاکستر گرانج (grunge) برخواسته بودند، مانند گروه Foo Fighters، انرژی بیرونی موسیقی alternative  را با نیروی مجدد mainstream rock ترکیب کرده بودند.
 
همانطور که موسیقی راک وارد قرن بیست و یکم میشد، حرکت های موفقیت آمیزی با بار احساسی مشابه ای با پیشینیان 60 ساله خود  شکل می گرفت.
در همان زمان لینکین پارک (Linkin Park) که سبکش ترکیبی از هیپ هاپ و متال را شامل میشد، گروه  3Doors Down  از سنت های  گذشته  hard-rock تقلید  میکرد ولی پیرو مد موسیقی دوران خودش بود شکل گرفته بودند.
 
اما جاده موسیقی راک بدون شک  در حال پیشرفت به سوی آینده است .  در حال ترسیم تاریخ غنی خودش همچنان هشیارانه  برای باز نویسی اصوات موسیقی بعدی اش راهش را ادامه میدهد  .